Mijn ticker

maandag 26 augustus 2019

Dag 3: Boeing en start van de roadtrip

Nou, de hosts hebben we gisteravond dus niet gezien. Ze kwamen om 20:00 uur thuis, maar kwamen ons niet eens even begroeten. Dat zou ik zelf dus anders gedaan hebben, maar goed... Vanmorgen was het dus toch nog een snel praatje, want echt tijd daarvoor hadden we niet.

We brengen nl. deze ochtend een bezoek aan de Boeing fabriek. Om 09:00 hebben we een tour, maar we worden 30 tot 45 minuten voor aanvang verwacht. Eenmaal daar, blijkt dat we nog met de tour van 08:30 mee kunnen, dus dat is mooi!
Helaas mogen we niet fotograferen en al onze spullen moeten in de locker. Dat is om veiligheidsredenen. We zullen langs balustraden gaan lopen en ze willen niet het risico lopen dat er dingen naar beneden vallen. Dat zou het personeel kunnen verwonden, maar erger nog, ook de vliegtuigen beschadigen...!
We worden in een bus gezet en rijden naar de fabriekshallen. Wat volgt is een bijzonder interessante rondleiding van anderhalf uur. We lopen op balustraden van twee fabriekshallen en zien verschillende types Boeing in wording.
Onze tourguide geeft héél veel informatie doorspekt met leuke humor. Het is allemaal even indrukwekkend.. Niet alleen de cijfers en aantallen waarmee we om de oren worden geslagen, maar bovenal  om te zien hoe die vliegtuigen handmatig, veelal deeltje voor deeltje, in elkaar worden gezet. Heel bizar om te weten dat hier álle Boeings 747 die ooit gemaakt werden vandaan komen. Oók die, die de Spaceshuttle vervoerd heeft...
Na de rondleiding lopen we nog even het Future of Flight museum binnen, waar wél gefotografeerd mag worden. Een bezoek aan een spacelab is heel interessant. Verder wat andere dingen bij elkaar gezet wat vooral gaat om ontwikkelingen in de toekomst, waarbij je veel dingen ook kunt uitproberen.
Tenslotte nog even naar het uitkijkdeck, waar je overzicht hebt op de fabriekshallen en de start-/landingsbaan vanwaar de testvluchten worden uitgevoerd, maar ook de vliegtuigen worden opgehaald door de desbetreffende vliegmaatschappijen zelf.
Al met al een zeer geslaagde ochtend.

Niet in de hal, maar voor een grote poster van de hal waar de dreamliner gemaakt wordt...

Vlliegtuigen die klaar zijn

Het is tijd om koers te zetten naar het westen en onze rondreis in gang te zetten. We zullen met de veerboot de Puget-sound over gaan. We kunnen als het ware direct aansluiten en rijden als een van de laatsten de veerboot op. Dat is even mazzel hebben! Uit de wind en in het zonnetje zitten we lekker even 20 minuten van de tocht te genieten.
Onderweg naar ons hotel in Port Angeles, rijden we eerst naar Port Townsend. Het was in het verleden de bedoeling dat hier een grote stad zou verrijzen. Er zou daarom een spoor hier naartoe aangelegd worden, maar die kwam er uiteindelijk niet. Daardoor is het nooit de stad geworden zoals het de bedoeling was, maar kwam daar het latere Seattle voor in de plaats. Port Townsend heeft echter nog wel gigantische historische Victoriaanse panden en die zijn echt mooi om te zien. We parkeren de auto en lopen hier in ruim een uur de hoofdstraat heen en weer. Zitten even aan het water en hebben leuk zicht op een man die van een plezierjachtje op iets wat het midden houdt tussen een surfplank en een kano op zijn knieën naar de wal komt peddelen. Als hij op een gegeven moment probeert op te staan, valt hij met kleren en al achterover het water in...

De laatste kilometers over een mooie slingerende heuvelachtige weg langs het Olympic National Park naar Port Angeles worden ingezet en we nemen op een mooie tijd intrek in ons hotel voor twee nachten.

1. Interessante uiteenzetting en het moet wel evenindrukwekkend geweest zijn dit zomaar bij te kunnen wonen. Dank voor jullie infromatie! ;)